۱۳۹۵ مرداد ۴, دوشنبه

راهنمای کامل اجاره خانه

راهنمای کامل اجاره خانه/ باید ها و نباید های اجاره نامه

تنها ۲ ماه دیگر برای تغییر منزل و اجاره منزل جدید فرصت باقی است! اگرچه همه اجاره نشینان در فصل تابستان تغییر منزل نمی دهند، اما به دلیل زمان تعطیلات مدارس و دانشگاه ها بیشترین جابه جایی و اجاره منزل در این ماه ها اتفاق می افتد. به همین دلیل نیاز است تا با مسائل اصلی که در ماجرای اجاره نشینی رخ می دهد، کمی بیشتر آشنا شویم. همیشه از مراجعه به بنگاه معاملات املاک و پیدا کردن خانه تا انتقال وسایل به منزل جدید، برایمان با سختی های فراوان همراه بوده، در این صورت اگر مشکل حقوقی هم برایمان پیش بیاید، کاممان چندین برابر تلخ تر می شود. با وجود پیچیده شدن قرارداد های مالی و نیز اتفاقات ناگوار در معاملات باید کمی بیشتر حواسمان را جمع کنیم!

اجاره آپارتمان——–خرید خانه در تهران——–خرید ویلا در شمال———-قیمت خانه

به بنگاه املاک نیازی هست؟

شناخته شده ترین راه ممکن برای پیدا کردن خانه مراجعه به بنگاه املاک است، اما برای نوشتن قرارداد راه دوم ثبت در دفاتر ثبت اسناد رسمی است. چند سالی است که با امکان ثبت اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی و داشتن کد رهگیری معتبر قوه قضاییه ثبت اجاره نامه مسکن آسان تر شده است.مراجعه به بنگاه املاک می تواند برای ما فواید دیگری به همراه داشته باشد وما را برای رسیدن به منزل مطلوب بیشتر راهنمایی کند اما در صورت اطلاع از وجود مورد اجاره ای و یا دسترسی به موارد مناسب اجاره می توانید مستقیما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و قرارداد را ثبت کنید.بنگاه املاک معتبر باید دارای مجوز کسب، گواهینامه و پروانه اتحادیه ایران املاک باشد. بنگاه هایی که این مدارک را در محلی از مغازه نصب نکرده اند، به منزله بنگاه غیرمجاز بوده و ثبت قرارداد در این مغازه فاقد اعتبار قانونی رسمی است. اسامی حدود۶۳۰۰ بنگاه معتبر در سایت اتحادیه املاک مشهد نیز قید شده است.

قراردادمان چه شکلی باشد؟

وقتی که خانه مناسب و مورد پسندتان در هر بنگاهی پیدا شد، باید از بنگاه درخواست ثبت رسمی و صدور کد رهگیری در سامانه املاک کنید. هر بنگاه املاک موظف است تا قرارداد شما را در آن سامانه رسمی ثبت نماید. در صورت خودداری از این کار، می توانید بلافاصله بنگاه را ترک کرده و به بنگاهی که این کار را برایتان انجام می دهد، مراجعه کنید.عدم صدور کد رهگیری در لحظه انعقاد قرارداد، به منزله عدم ثبت است و در موقع شکایت نمی تواند مورد استناد شما قرار گیرد و در چنین صورتی معامله با دست نوشته کاغذی تفاوت چندانی نمی کند.در دفاتر اسناد رسمی و یا بنگاه معاملات املاک معتبر با کد رهگیری، متن نمونه قرارداد های رسمی مشخص است که باید در آن موضوعات مهم مربوط به ساختمان قید شود. مشخصات کامل طرفین، متراژ، مدت زمان، قیمت توافقی قطعی اجاره بها، امکانات کامل و شرایط کنونی ساختمان حتما لحاظ می گردد.در هنگام ثبت رسمی در سامانه ثبت املاک، حتما باید وجه پرداختی مستاجر در ۳چک رسمی باشد تا کد چک در سامانه ثبت شود. پیشنهاد می شود از چک های تضمینی بانک ها استفاده کنید. در هنگام عقد قرارداد تمام مسائل مالی مربوط و نیز بدهی های طرفین (مانند اجاره بها و یا دیون عقب مانده ساختمان) را دقیق ذکرکنید. با توجه به خبره و مطلع بودن دفاتر اسناد رسمی و نیز بنگاه های معتبر اکثر موارد را خودشان لحاظ می کنند.

هزینه نوشتن قرارداد چقدر است؟

در بنگاه املاک برای نوشتن هر قرارداد اجاره باید ۸ روز از مبلغ اجاره بهای ماهانه از طرفین و در مجموع ۱۶روز اجاره دریافت شود. علاوه بر این مبلغ ۹% مالیات بر ارزش افزوده از مبلغ کمیسیون نیز باید پرداخت شود.در هنگام تمدید اجاره نامه برای مدت بیشتری، این مبلغ ۴روز از اجاره بها برای طرفین معامله است و نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.

در دفاتر ثبت اسناد رسمی، مبلغ ثبت اجاره نامه شامل حق الثبت، حق التحریر و مالیات می شود که جمعا ۸٫۵% مبلغ اجاره بها ی یک ماه می باشد.برای مثال برای خانه ای که اجاره بهای آن به طور کامل ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، از هریک از طرفین قرارداد برای نوشتن اجاره نامه ۳۲۰ هزار تومان گرفته می شود. یعنی در مجموع ۶۴۰ هزار تومان به عنوان کمیسیون بنگاه دریافت می شود. علاوه بر آن ۵۸ هزار تومان نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود که در مجموع ۶۹۸هزار تومان مبلغ دریافتی بنگاه خواهد بود.

در صورت اختلاف چه کنیم؟

در صورت هرگونه مورد اختلافی و یا موارد مالی پیش آمده پس از قرارداد، در صورت داشتن ثبت سند رسمی (یعنی ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی) می توانید مستقیم به دایره اجرای احکام کیفری مراجعه کرده و به حقوق از دست رفته خود برسید. در صورت داشتن کد رهگیری معاملات املاک نیز می توانید با مراجعه به دادسرا یا دفاتر پیشخوان حقوق قضایی از طرف دیگر معامله شکایت کنید.ولی در صورت عدم وجود کدرهگیری و یا قراردادی با دست نوشته کاغذی، در ابتدا باید کل قرارداد را اثبات کنید و پس از آن می توانید شکایت خود را انجام دهید که نیاز به طی کردن زمان بسیار زیادی دارد.

اگر در هنگام نوشتن قرارداد، تخلفی توسط بنگاه معاملات املاک صورت گرفت، مانند نقص در نوشتن قرارداد، دریافت اضافه حق کمیسیون و یا حتی عدم ثبت در سامانه املاک و کدرهگیری، می توانید به اتحادیه ایران املاک مراجعه کنید و شکایت خود را به بازرس اتحادیه اعلام فرمایید. شکایت شما می تواند تا تعطیلی کامل واحد صنفی نیز پیش برود. بعد از این که شکایت شما دریافت شد، کد رهگیری به شما داده می شود. بعد از چند روز بررسی نتیجه به شما اعلام می شود و در صورتی که حق با شما باشد، پرونده شما به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می شود اما اگر رضایت دادید یا حق با شما نبود، پرونده مختومه اعلام می شود. در صورتی هم که به نظر کارشناسی اتحادیه اعتراض داشتید یا در مهلت مقرر به شکایت شما رسیدگی نشد، می توانید از نظر کارشناسی سایر مراجع ذیصلاح استفاده کنید.

 

نوشته راهنمای کامل اجاره خانه اولین بار در وبلاگ ملک بان 24 پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر