۱۳۹۵ مرداد ۹, شنبه

کمبود مسکن و افزایش جمعیت دو اصل مهم کلان شهرها

کمبود مسکن و افزایش جمعیت دو اصل مهم کلان شهرها

اصل سی و یکم قانونی اساسی جمهوری اسلامی داشتن مسکن متناسب با نیاز را، حق هر فرد و خانواده ایرانی می داند و در این راستا دولت را موظف به رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند می داند، در این راستا با گسترش مهاجرت به شهرها، بخصوص تهران و پس از آن کرج، مساله مسکن شکل حادتری را به خود پیدا کرد و مسئولین وقت را واداشت تا به فکر آن شوند که رشد شهر تهران به صورت افقی محدودتر و رشد شهر به صورت عمودی بیش کشیده شود.
برجها و ساختمانهای چندین طبقه همانند قارچ سر از خاک بیرون آوردند و شکل فروش تراکم جدی تر شد تا اینکه در این دوره این مساله با مشکل روبرو شده است.

146924019215969
در ایران و مخصوصا در مناطق شهری به علت رشد سریع اقتصادی و افزایش سطح درآمد، افزایش شدید جمعیت و تمرکز روز افزون فعالیت های اقتصادی و خدمات رفاهی و اداری در مرکز شهری و بالاخره در نتیجه بالا رفتن سطح توقعات اهالی شهرها و روستاها، موجبات تشدید این مساله را فراهم آورد و بنحو قابل توجهی مایه نگرانی شده است.

اجاره آپارتمان——–خرید خانه در تهران——–خرید ویلا در شمال———-قیمت خانه
در دهه گذشته فعالیت های انجام شده برای تامین مسکن در بخش دولتی و همچنین در بخش خصوصی همگام با نیازمندیهای موجود نبوده و به علت افزایش سریع تقاضا و محدود بودن عرضه در بازار مسکن میزان کیفیت خانه های موجود از سطح مطلوب اجتماعی کمتر برخوردار باشد.
برآورد احتیاجات مسکن در ایران نشان می دهد که امروزه تامین مسکن به عنوان یکی از عوامل مهم رفاه اجتماعی به شمار می آید و تاثیر آن بر روی عوامل اقتصادی مانند تولید ناخالص ملی و تشکیل سرمایه ثابت کاملا مورد تایید قرار گرفته و رسیدن به حد مطلوب میزان مسکن از نظر اجتماعی و اقتصادی اهمیت خاص پیدا نموده و دخالت دولت را در بهبود و کیفیت مسکن، ضروری کرده و لزوم توجه بیش و اختصاص منابع مالی، مادی و انسانی را به این بخش برای تعدیل کاهش نیازمندیهای فعلی توجیه می کند.
بنابراین ضرورت مسکن کاملا قابل توجیه می باشد و البته برای این امر گریز ناپذیر است.
با در اختیار داشتن آمار و اطلاعات کافی می توان عملکرد برنامه ها و فعالیت های گذشته را مورد بازبینی قرارداد و طراحی برنامه های سنجیده برای فعالیتهای آتی را در نظر گرفت.
باتوجه به افزایش جمعیت چه از طریق مهاجرتها به مراکز شهری و چه از طریق زاد و ولد و تغییر شرایط و خصوصیات کمی و کیفی مسکن طی زمان که نشانه ای از تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور است، شاخص های تراکم و وحدهای مسکونی، امروزه در تنظیم سیاستها و برنامه ریزی های مربوط به مسکن نقش عمده ای دارد و این شاخص ها توصیف کننده وضعیت کمی مسکن در ایران می باشد و عمده ترین آنها عبارت از متوسط خانوار در واحد مسکونی متوسط نفر در واحد مسکونی، متوسط اتاق در واحد مسکونی و متوسط نفر در اتاق است که باتوجه به تعریف هر یک از شاخص ها نسبت به تراکم سنجیده می شود و اما فروش تراکم در این بیقوله چیز دیگری است.
فروش تراکم:اما آنچه که موجب بحث های جدی در محافل علمی این تخصص و شهرداری و شوراهای شهر شده است، فروش تراکم است.
مسلما یکی از تامین درآمدهای شهرداری از طریق فروش تراکم می باشد. شهرداری برای تامین بودجه خود ناچار به ایجاد درآمد از طریق فروش تراکم است تا ازاین طریق بتوانند به برنامه های عمرانی خود بپردازد اما این سوال مطرح است که آیا اینگونه درآمدزایی صحیح است و اصولا سرمایه حاصل از فروش تراکم در چه راهی صرف می شود این خود بحث دیگری را می طلبد که باید جدا آنرا مورد بررسی قرار داد.

نوشته کمبود مسکن و افزایش جمعیت دو اصل مهم کلان شهرها اولین بار در وبلاگ ملک بان 24 پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر