۱۳۹۵ مرداد ۵, سه‌شنبه

دلیل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در آخرین گزارش خود درباره تحولات بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال گذشته، به بررسی دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در این مدت پرداخت.

بررسی اوراق تسهیلات مسکن گویای آن است که در شش‌ماهه دوم سال گذشته قیمت این اوراق و نرخ سود واقعی وام آنها به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

اجاره آپارتمان——–خرید خانه در تهران——–خرید ویلا در شمال———-قیمت خانه

به گزارش اقتصاد آنلاین  آخرین گزارش موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی حاکی از آن است که طی شش‌ماهه دوم ۱۳۹۴ ، تعداد ۲۹ نماد از اوراق تسهیلات مسکن (تسه) مورد معامله قرار گرفته است که از این میان، ۵ نماد برای نخستین‌بار وارد تابلو معاملات فرابورس شده است. مجموع ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در نیمه دوم سال، ۴٫۶ تریلیون ریال بوده که این رقم معادل ۱٫۳ درصد از معاملات سهام و حق‌تقدم است. میزان معاملات نسبت به نیمه اول سال ۴٫۵ درصد افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد که ابلاغ مصوبه ۱۸ آذرماه شورای پول و اعتبار مبنی بر تغییر نرخ و سقف تسهیلات مسکن از محل این اوراق، مهم‌ترین متغیر موثر بر بازار اوراق تسهیلات مسکن بوده که تاثیر خود را به سرعت بر قیمت این اوراق (و نرخ سود واقعی تسهیلات دریافت شده توسط اوراق) نشان داده است.

براساس مصوبه جدید، نرخ سود اسمی این تسهیلات از ۱۶ درصد به ۱۸٫۵ درصد افزایش یافته و سقف تسهیلات نیز از ۳۵۰ میلیون ریال به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است. البته این تغییرات، صرفا برای اوراق آبان‌ماه (۹۴۰۸) و پس از آن اعمال می‌شود.

بررسی روند قیمتی اوراق تسه در بازار گویای آن است که تا پیش از آذرماه، قیمت اوراق تسه پایین‌تر از ۷۰۰ هزار ریال بوده و سود واقعی تسهیلات متناظر با آن نیز در ناحیه ۲۰ درصد و کمتر از آن قرار داشته است، اما با تغییر تسهیلات مسکن و افزایش نرخ سود اسمی از ۱۶ درصد به ۱۸٫۵ درصد، قیمت اوراق تسه و همچنین نرخ سود واقعی تسهیلات نیز افزایش یافته است.

نمودار زیر تغییرات نرخ سود واقعی تسهیلات مسکن را برای دو ورقه ۹۴۰۶ و ۹۴۰۸ در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد و افزایش نرخ سود وام پس از آذرماه، به خوبی مشاهده می‌شود.

* نرخ سود واقعی وام متناظر با قیمت روزانه اوراق تسهیلات مسکن در نیمه دوم سال ۱۳۹۴

 

1

 

شایان ذکر است با وجود آنکه افزایش سقف تسهیلات و سود بانکی، تنها برای اوراق پس از آبان‌ماه اعمال می‌شود، نرخ اوراق مربوط به ماه‌های قبل نیز افزایش یافته است. البته اختلاف نرخ سود واقعی وام، در حدود ۲٫۵ درصد باقی مانده است. جدول زیر میانگین موزون (براساس حجم معاملات) نرخ سود وام مسکن را در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ به تفکیک اوراق نشان می‌دهد.

* جدول: میانگین موزون نرخ سود وام متناظر با قیمت اوراق تسهیلات مسکن در نیمه دوم سال

 

2

منبع:اقتصادآنلاین

نوشته دلیل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن چیست؟ اولین بار در وبلاگ ملک بان 24 پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر