۱۳۹۵ مرداد ۴, دوشنبه

مزایده مسکن مهر آغاز شد

به دنبال صدور مجوز واگذاری مسکن مهر توسط پیمانکاران دولت، یکی از شرکت‌های پیمانکار پروژه‌های مسکن مهر پیش‌قدم شده و آپارتمان‌های نیمه‌تمام خود را به مزایده گذاشته است.

وزارت راه و شهرسازی از ابتدای سال جاری مجوز واگذاری آپارتمان‌های مسکن مهر را در شرایطی صادر کرد که برخی پیمانکاران پروژه‌های مسکن مهر مدعی بودند تنها در صورتی می‌توانند این پروژه‌ها را به سرانجام برسانند که قیمت تمام‌شده را افزایش دهند. از سوی دیگر این ادعا هم توسط برخی پیمانکاران مطرح شده است که واجدان شرایط خرید مسکن مهر که فاقد سابقه مالکیت بوده و فرم «ج» آنها سبز باشد، متقاضی خرید این آپارتمان‌ها نیستند و از این جهت باید برای مسکن مهر بازاری جدید فراهم کرد. به این ترتیب اوایل امسال با مجوزی که دولت برای وزارت راه و شهرسازی صادر کرد، پیمانکاران پروژه‌های مسکن مهر مجاز شدند که واحدهای مازاد را با هر قیمتی که برایشان به صرفه است فروخته و به‌عنوان طلب خود از دولت محاسبه کنند. این اقدام موجب شده که برای نخستین بار گروهی از پیمانکاران تعدادی از واحدهای تکمیل شده و آماده تحویل خود را به مزایده گذاشته و به بالاترین قیمت بفروشند.

اجاره آپارتمان——–خرید خانه در تهران——–خرید ویلا در شمال———-قیمت خانه

این اقدام از چند جهت حائز اهمیت است؛ نخست اینکه راهکار اتخاذ شده توسط دولت از ابتدای سال جاری توانسته راهی را پیش پای پیمانکارانی که در سال‌های اخیر به نوعی با پروژه‌های مسکن مهر درگیر و دچار مشکل بودند، بگشاید. به این ترتیب پیمانکارانی که به دلیل طلب از دولت یا به علت عدم تقاضا برای واگذاری واحدهای آماده تحویل با پروژه‌های مسکن مهر درگیر بودند اکنون می‌توانند واحدهای نیمه‌تمام یا تکمیل خود را به قیمت منطقی و متناسب با قیمت تمام شده ساخت به خریداران عرضه کنند و مزایده راه نجات آنها از گره کور واحدهای بدون بازار است.

دومین نکته قابل توجه، پیامی است که در دل برگزاری مزایده واحدهای مسکن مهر مستتر است. این موضوع نشان می‌دهد بر خلاف تصور عده‌ای، واحدهای مسکن مهر بازارپذیر بوده و به نسبت موقعیت متقاضیانی دارد. اینکه سازنده‌ای تصمیم می‌گیرد آپارتمان‌های آماده تحویل مسکن مهر را به مزایده بگذارد مهم‌ترین دلیل بر اثبات ادعای بازارپذیر بودن این واحدها است. طبعا اگر این واحدها بازاری نداشته باشد، سازندگان باید آنها را به پایین‌ترین قیمت عرضه کنند و به نوعی به حراج بگذارند. این در حالی است که آنها «مزایده» یعنی فروش به بالاترین قیمت را برای واگذاری مسکن مهر انتخاب کرده‌اند.

یکی از پیمانکاران پروژه مسکن مهر در یکی از شهرهای شمالی کشور، نخستین مزایده برای واگذاری واحدهای تکمیل شده خود را در اواسط مرداد ماه برگزار خواهد کرد. قیمت پایه پیش‌بینی شده برای ۷۰ واحد مسکونی ۷۴ تا ۷۸ متر مربعی آماده تحویل که در این مزایده عرضه شده، بین ۶۰ تا ۶۲ میلیون تومان است که بر این اساس قیمت پایه هر مترمربع از این واحدها بین ۷۷۵ هزار تا ۸۰۵ هزار تومان تعیین شده است. در عین حال ممکن است قیمت‌های مذکور در صورت وجود متقاضی با قیمت بالاتر در مزایده، قدری افزایش یابد. نکته جالب توجه دیگر وجود وام ۳۰ میلیون تومانی روی واحدهای عرضه شده است که به نام خریداران واحدهای فروخته شده در مزایده منتقل می‌شود و به این ترتیب تقریبا نیمی از هزینه تملک این واحدها از طریق وام مسکن مهر پرداخت خواهد شد.

قیمت مسکن مهر جدید تهران

نوشته مزایده مسکن مهر آغاز شد اولین بار در وبلاگ ملک بان 24 پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر