۱۳۹۵ مرداد ۸, جمعه

تنها راه حل معضل مسکن

تنها راه حل معضل مسکن

270155__387d5b3a-fb95-4f5b-8f99-299ff7d3de85

دلایل گرانی مسکن هر چه که بوده، نتیجه آن شده است که از دو سال پیش تاکنون قیمت خانه به حدود سه برابر رسیده است. معضلی که نه کسی خود را مسوول آن می داند و نه کسی درصدد کنترل آن قدمی برمی دارد.
از دلایل گرانی مسکن موارد متعددی می توان نام برد؛ اعلام وام های مسکن با بهره های کم، سوءاستفاده مالکین و بنگاه داران از وضعیت به وجود آمده، ضروری بودن مسکن برای ادامه زندگی و…
گرانی یک امر طبیعی در کل جهان است ولی سرعت و گستردگی آن متفاوت است. در جایی ممکن است طی مدت ۱۰ سال قیمت یک کالا به دو برابر برسد ولی در جایی دیگر ممکن است این اتفاق طی یک روز یا یک هفته بیفتد.
گرانی بعضی کالاها و نوسان های قیمت در آن مانند بازار بورس، فلزات، مواد غذایی و… به دلیل شرایط استثنایی و در کوتاه مدت اتفاق می افتد ولی نوسانات قیمت در برخی کالاهای اساسی مانند مسکن حتی در شرایط استثنایی هم خیلی ناچیز و آرام است. اما گرانی مسکن در تهران که رفته رفته تمام ایران و حتی شهرها و روستاهای کوچک را هم فرا گرفته، هیچ گونه دلیل منطقی و حتی غیرمنطقی ندارد.
به هر حال وضعیتی پیش آمده است که معضل و بحرانی بزرگ را برای قشر کثیری از مردم مستضعف (قاعدتاً کسانی که مسکن ندارند جزء طبقه اشراف و ثروتمند جامعه به شمار نمی روند) ایجاد کرده و هنوز هم رو به گستردگی است.
بسیاری از متخصصان در زمینه اقتصاد و بازار مسکن راه های زیادی را برای حل معضل مسکن ارائه کرده اند مانند قطع دادن وام مسکن، بالا بردن سود بانکی در حوزه مسکن، دادن زمین به انبوه سازان و… اما واقعیت این است که همه این موارد و موارد دیگر فقط و فقط بر دامنه بحران افزوده و به گرانی مسکن کمک کرده اند.

اجاره آپارتمان——–خرید خانه در تهران——–خرید ویلا در شمال———-قیمت خانه
میزان سهم دولت در گرانی مسکن مطرح نیست بلکه میزان سهم آن در کنترل این بحران مورد بحث است. اگرچه دولت سعی دارد با احترام به مالکیت خصوصی، کمتر در بخش خصوصی و مالکیت خصوصی که مسکن هم جزء آن است دخالت کند ولی معضل مسکن، مساله ای نیست که به خودی خود قابل حل باشد بلکه دخالت و نظارت دولت در بازار مسکن نه تنها مفید بلکه ضروری و تنها گزینه است.
اگر نگاهی به قیمت های مسکن قبل از گرانی آن در تابستان سال ۱۳۸۳ بیندازیم کاملاً منطقی و مناسب به نظر می رسد ولی افزایش آن تاحدود سه برابر و تا ۳۰۰ درصد در حال حاضر غیرمنطقی است. طی این سه سال قیمت اکثر اجناس در تمام حوزه ها با رشد همراه بوده ولی این رشد در هیچ حوزه ای به ۳۰۰ درصد نمی رسد بلکه افزایش قیمت ها هر ساله حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد بوده است.
اگر گرانی مسکن را هم هر ساله ۱۰ درصد فرض کنیم باید طی این مدت قیمت مسکن حدود ۳۰ درصد و حتی کمتر افزایش داشته باشد و این دقیقاً نقطه ای است که دولت باید وارد عمل شود و با مشخص کردن و ارزیابی دقیق قیمت ها در سال ۱۳۸۳ آن را به اضافه ۳۰ درصد رشد قیمت مسکن کرده و قیمت نهایی مسکن را اعلام کند.
مثلاً یک آپارتمان ۵۰ متری که قیمت آن در سال ۱۳۸۳ در حوالی میدان جمهوری ۱۵ میلیون تومان بوده به اضافه ۳۰ درصد رشد قیمت خانه، در حال حاضر باید قیمت آن کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد نه ۶۵ میلیون تومان.
دولت می تواند با قیمت گذاری مسکن در نقاط مختلف تهران و سپس در نقاط مختلف کشور، بحران مسکن را مدیریت و آن را چاره کند.
دولت می تواند این کار را با وضع قوانین برای بنگاه های مسکن و سایر نهادهایی که خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن را برعهده دارند انجام دهد.
به نظرم این راه حل صرفاً یکی از هزاران راه حل موجود برای حل مشکل مسکن نیست بلکه در حال حاضر تنها راه حل است و اگر دولت واقعاً قصد حل این معضل را دارد باید گامی استوار و جدی بردارد. اگر این راه حل مخالفان زیادی دارد و به اسم دخالت در مالکیت خصوصی قلمداد می شود ولی در هر کجای دنیا و در آزادترین بازارها هم کنترل دولت لازم است به خصوص اینکه بحرانی روی داده باشد.

نوشته تنها راه حل معضل مسکن اولین بار در وبلاگ ملک بان 24 پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر