۱۳۹۵ مرداد ۹, شنبه

نبض بازار

نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت خانه در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان، حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است.
بدیهی است فروشندگان و به خصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.

اجاره آپارتمان——–خرید خانه در تهران——–خرید ویلا در شمال———-قیمت خانه
ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید.
چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته، درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت خانه را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند، همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.

n00095993-b
قیمت‌هایی که ستون نبض بازار از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان در محله‌های توانیر و ونک به دست آورده، آن قدر نجومی و بالا است که باور آن لااقل برای ما سخت است!
در روزهایی که در سراسر شهر تهران و به‌خصوص مناطق شمال شهر قیمت‌ها سرشکن شده و متری ۵/۱ تا ۲میلیون تومان در محله‌های اعیان‌نشین ارزان شده است، اما در خیابان ولیعصر حوالی میدان ونک و همچنین برخی محله‌های توانیر صحبت از قیمت ۳ تا ۴میلیون تومان برای هر متر واحد مسکونی می‌شود.
در یک آگهی فروش ملک در یکی از روزنامه‌های صبح، برای یک واحد مسکونی ۱۳۰متری سه خوابه، قیمت متری ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان را پیشنهاد داده است. همچنین در ونک نیز یک واحد ۱۲۶متری سه خوابه متری ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان برای فروش آگهی شده است.
مشاهدات خبرنگار ما از وضعیت سکونت در محله توانیر نشان می‌دهد تعداد قابل‌توجهی از این واحدها به دلیل آنکه موقعیت اداری دارند، اغلب دفاتر اداری در آنها ایجاد شده است.
برخی مشاوران املاک منطقه ونک در این باره می‌گویند قیمت فروش املاک با موقعیت یا کاربری اداری به مراتب گران‌تر از کاربری مسکونی است.
آنها می‌گویند محله‌هایی همچون ونک، توانیر و ولیعصر به دلیل آنکه به مرکز شهر نزدیک است، فضای مناسبی برای دفاتر اداری سازمان‌ها و شرکت‌ها است.
این در حالی است که هم‌اکنون تعدادی از متقاضیان احداث دفتر در این محله‌ها درخواست خرید ملکی با کاربری اداری یا تجاری را دارند. اما اغلب ایران املاک کاربری مسکونی دارند.
در برخی کشورهای پیشرفته، ساکنان کلان‌شهرها مناطق حاشیه و خارج از شهر را برای سکونت انتخاب کرده‌اند و قلب کلان‌شهرها از موقعیت مسکونی تقریبا خارج شده است.
این در حالی است که در مناطق مرکزی تهران بسیاری از واحدهای مسکونی موجود به‌رغم آن‌که از آنها (بدون مجوز) به عنوان فضای اداری استفاده می‌شود اما کاربری اداری ندارند.
به گزارش خبرنگار ستون نبض بازار، در محله توانیر یک واحد ۱۰۰ متری ۲ خوابه و نوساز با متری ۵/۴میلیون تومان برای فروش پیشنهاد شده است.
مالک این واحد در پاسخ به این پرسش که «قیمت پیشنهادی فوق‌العاده بالا است»، گفت: «چند هفته‌ای است ملک مورد نظر را برای فروش اعلام کرده‌ام اما هنوز خریدار ندارد اگر چنین باشد، قیمت را کاهش می‌دهم.»
در همین محله یک مالک واحد مسکونی ۸۵ متری دو خوابه قیمت دومیلیون تومان را برای فروش پیشنهاد کرده است. همچنین برای فروش یک واحد ۱۱۷ متری ۲ خوابه قیمت پیشنهادی ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان اعلام شده است.
به گزارش خبرنگار ما هم‌اکنون ترافیک در مناطق مرکزی تهران به معضل بزرگ و لاینحل برای ساکنان این مناطق تبدیل شده است به طوری که تردد وسائل نقلیه در ساعاتی از روز اصلا در محله‌های مرکزی تهران ممکن نیست.
از سوی دیگر آلودگی هوا و تشدید آن در فصل سرما معضل دیگر محله‌های مرکزی تهران است.
پایتخت با جمعیت زیاد آن دیگر کشش این همه سکونت را ندارد.
با این همه این سوال برای خیلی‌ها مطرح است که چرا قیمت خانه در تهران آنقدر بالاست. آیا نمی‌شود در تهران به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در برخی مناطق که پتانسیل فعالیت‌های اداری در آن وجود دارد، کاربری‌های مسکونی به کاربری اداری تبدیل شود؟

نوشته نبض بازار اولین بار در وبلاگ ملک بان 24 پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر