۱۳۹۵ مرداد ۱, جمعه

ساده ترین تزیین دیوار و کف!

ساده ترین تزیین دیوار و کف!

mo24010

از جمله مواردی که در فضای داخلی ساختمان ها می بینیم و زیبایی خاصی به دکوراسیون ما می بخشند قرنیزها هستند، تعویض قرنیزها یکی از مواردی است که با آن به سادگی می توانیم ظاهر متفاوتی به دکوراسیون خود ببخشیم، اما اینکه کجا، چطور و چگونه از آنها استفاده کنیم موضوعی است که امروز به آن می پردازیم با ما همراه باشید.

پیش از هر موضوعی شاید جالب باشد که بدانیم قرنیز چیست؟! به نوار یا باند دور دیوارها قرنیز گفته می شود. که معمولا در دکوراسیون خانه هایقدیمی از قرنیز سنگی و قرنیز چوبی استفاده می کردند.

در فضاهای امروزی کمتر از قرنیز سنگی یا قرنیز سرامیکی استفاده می شود
قرنیزها انواع متنوعی دارند، در فضاهای امروزی کمتر از قرنیز سنگی یا قرنیز سرامیکی استفاده می شود و قرنیزهای قدیمی جای خود را به قرنیزهای امروزی از جنس های متنوع، ام دی اف MDF با روکش پی وی سی PVC می باشند داده اند، البته قرنیز تمام پی وی سی PVC نیز دربازار یافت می شود.

قرنیز می تواند درز انبساط لمینیت یا کفپوش را پوشانده و کاور کند
شاید سوال خیلی از این موضوع باشد که کاربرد قرنیز چیست و چرا باید از قرنیز د طراحی داخلی استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال دو بخش دارد، اولین بخش مربوط به افرادی است که قصد دارند کف منزل و یا محل کارشان را لمینیت یا کفپوش کنند، در پاسخ به گروه اول باید گفت که پس از اجرای لمینیت دور تا دور کار، لمینیت ها از دیوار فاصله داشته و این فاصله را نصاب به عنوان درز انبساط در نظر می گیرد که اگر فضای مورد نظر گرم شد و لمینیت ها منبسط شدند، در اثر انبساط حاصله، به دیوار نچسبند و جای بازی داشته باشند. حال اگر چنین فضایی که در حدود یک سانتیمتر باز است را به حال خود رها کنیم، علاوه بر ظاهر نامطلوبی خواهد داشت، محلی برای جمع شدن گرد و غبار خواهد شد. از این رو قرنیز می تواند درز انبساط لمینیت را پوشانده و کاور کند، و نکته مهم اینجاست که بیشتر زیبایی و جلوه فضایی که لمینیت شده است، پس از نصب قرنیز نمایان می شود و جلب توجه می کند.

 

اگر دیوار و کف، توسط یک جدا کننده مانند قرنیز از یکدیگر جدا شوند، بسیار زیباتر خواهد بود

 

اما بخش دوم یا گروه دوم مربوط به افرادی است که کف منزل یا فضای اداری سنگ یا سرامیک یا موکت و یا هر چیزی به جز لمینیت است و نیازی به نصب قرنیز نمی بینند، در پاسخ به این گروه باید گفته شود که تا حدودی حق با شماست و از نظر فنی اگر فضایی قرنیز نداشته باشد، هیچ اتفاقی برای آن رخ نخواهد داد، اما در صورتی که در همان فضای ساده قرنیز طرح چوب نصب کنید خواهید دید که تا چه اندازه زیباتر و شکیل تر جلوه می کند. از نظر زیبایی شناسی معماری اگر دیوار و کف، توسط یک جدا کننده از یکدیگر جدا شوند، بسیار زیباتر خواهد بود. و همچنین از نظر سازه ای نیز، خرابی انتهای دیوار و همچنین خرابی گوشه های کف که مربوط به گچ کاری و نقاشی و بنایی می باشند، پس از نصب قرنیز پوشانده خواهد شد.

 

قرنیزها از نظر ابعاد متفاوت هستند
اگر بخواهیم بدانیم ابعاد مناسب قرنیز ها کدام اند باید در نظر داشته باشیم که : قرنیز ها از نظر ارتفاع در دو سایز ۷ سانتیمتری و ۹ سانتیمتری موجود هستند، از نظر طول معمولا طولی معادل ۲۸۰ سانتیمتر و یا ۳۶۶ سانتیمتر دارند و از نظر ضخامت نیز، پاشنه یا به عبارتی پایین ترین و ضخیم ترین قسمت قرنیز ۱۶ میلیمتر می باشد.

رنگ قرنیز را با درب ورودی یا کابینت آشپزخانه و یا اگر شومینه چوبی دارید با شومینه ست کنید
انتخاب رنگ قرنیز همیشه یکی از چالش های بزرگ در طراحی داخلی بوده است. اما اصلا کار سختی نیست فقط کافیست تا رنگ قرنیز را با درب ورودی یا کابینت آشپزخانه و یا اگر شومینه چوبی دارید با شومینه ست کنید. ولی اگر کف را لمینیت نصب کرده اید پیشنهاد ما اینست که رنگ قرنیز را یک یا چند پرده تیره تر از رنگ لمینیت انتخاب کنید، در انتها خواهید دید که قرنیز مانند یک قاب عمل خواهد کرد و تیره تر بودن رنگ آن باعث افزایش زیبایی فضا خواهد شد.

اگر فضای شما کوچک است، ابعاد و ارتفاع قرنیز باید کمتر باشد
حال که رنگ مناسب برای انتخاب قرنیز ها را پیدا کردیم بد نیست چگونگی انتخاب ابعاد و ارتفاع قرنیز ها را بدانیم، اگر فضای شما کوچک است، مثلا یک سالن ۳۰ یا حداکثر ۴۰ متری دارید، قرنیز با ارتفاع ۷ سانتیمتری برای فضای شما کافیست؛ ولی در صورتی که مساحت فضای شما بیشتر از این متراژ است، پیشنهاد می کنیم از قرنیز ۹ سانتیمتری استفاده نمائید تا بیشتر جلوه کند، چرا که در فضاهای بزرگ فاصله دید از دیوارها نیز به نسبت بیشتر می شود و بلند تر بودن قرنیز این امکان را می دهد که قرنیز بهتر نشان داده شود.

 

برای تعویض کفپوش ابتدا قرنیزها را بکنید و دیوارها را گچ و کفپوش را تعویض و در آخر قرنیز را نصب کنید
اگر منزل یا محل کار شما دارای قرنیز سنگی قدیمی می باشد، و شما قصد دارید تا کف منزلتان را پارکت لمینت کنید و قرنیز سنگی شما تناسبی با پارکت لمینت چوبی ندارد، چند راه حل برای خلاصی از آنها برای شما وجود دارد که سعی می کنیم به صورت ساده برایتان شرح دهیم، اولین راه این است که پیش از اجرا و نصب لمینت ها، قرنیز سنگی را از دیوار بکنید و سیمان پشت آن را نیز خالی کنید، دیوار را گچ کنید، پس از آن رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری و در مرحله آخر لمینت و سپس قرنیز را نصب کنید، اما توجه داشته باشید، این کار علاوه بر سرو صدا و مزاحمتی که برای همسایگان ایجاد می کند، نیاز به بنایی و گچ کاری و نقاشی دارد و هزینه و زمان زیادی را طلب می کند و خیلی مورد استقبال نمی باشد.

روشی دیگر قرنیز سنگی را رنگ دیوارتان رنگ کنید و پس از آن به جای قرنیز از اسکوتیا استفاده کنید
روش دوم این است که قرنیز سنگی را هم رنگ دیوارتان رنگ کنید و پس از آن به جای قرنیز از اسکوتیا استفاده کنید که به نوعی شبیه به قرنیز است ولی فقط ۳ سانتیمتر ارتفاع دارد که به آن فیتیله نیز گفته می شود، به طور کلی اسکوتیا جهت استفاده در کنار دیوار کوب به طور مثال کنج های دیوار و بین سقف و دیوار به عنوان یک ابزار طرح دار جدا کننده مورد استفاده قرار می گیرد که معمولا یا از رنگ های متضاد و یا رنگ هایی متناسب با رنگ دیوارکوب استفاده می گردد.

روشی دیگر از برچسب های موجود در بازار که طرح چوب هستند و به روکش قرنیز معروفند استفاده کنید

 

روش سوم این است که از برچسب های موجود در بازار که طرح چوب هستند و به روکش قرنیز معروفند استفاده کنید به این شکل که ابتدا به اندازه متراژ مورد نیازتان روکش قرنیز همرنگ اسکوتیا تهیه کنید و آن را روی قرنیزهایتان بچسبانید، مرحله بعدی نصب لمینت است و پس از آن نصب اسکوتیا بر روی قرنیز سنگی که دیگر ظاهری هم رنگ با کف و اسکوتیای شما را دارد.

 

قرنیزهای ام دی اف را هم با چسب آکواریوم یا سیلیکون به راحتی روی قرنیز سنگی می چسبانند
راه حل آخر و معمول ترین کار این است که پس از نصب لمینت از قرنیز ۹ سانتیمتری برای پوشاندن و کاور کردن قرنیز سنگی استفاده شود، از آنجایی که ارتفاع قرنیزهای سنگی معمولا ۱۰ سانتیمتر است، پس از نصب لمینت ۱ سانتیمتر از قرنیز حذف شده و ۹ سانت باقی می ماند که با چسباندن قرنیز ۹ سانتیمتری روی قرنیز سنگی کاملا از نظر ظاهری در حد ایده آل جلوه خواهد کرد. قرنیزهای ام دی اف را هم با چسب آکواریوم یا همان سیلیکون به راحتی روی قرنیز سنگی می چسبانند.

 

منبع : chidaneh.com

نوشته ساده ترین تزیین دیوار و کف! اولین بار در وبلاگ ملک بان 24 پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر