۱۳۹۵ مرداد ۳, یکشنبه

هیچ پیش‌بینی برای جلوگیری از افزایش اجاره بهاء نکردیم!

هیچ پیش‌بینی برای جلوگیری از افزایش اجاره بهاء نکردیم

یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کاهش سود سپرده‌های بانکی موجب افزایش نرخ اجاره بهاء شد و متاسفانه هیچ پیش‌بینی برای جلوگیری از این مسئله نکردیم.

 عبدالکریم حسین‌زاده گفت: تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای اصلی‌ترین عامل ایجاد مشکلات ساختاری در اقتصاد کلان و به ویژه اقتصاد مسکن است.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس اظهار کرد: به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران اقتصادی اصلا به فکر اثرات موجی ناشی از دستکاری عوامل موثر در زنجیره اقتصادی نیستند به بیان دیگر رفتارها و تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای مسئولان عامل بهم ریختگی‌ها و اختلالات زنجیره‌وار اقتصادی در همه بخش‌ها هستند. کاهش یا افزایش قیمت‌ها در یک حلقه اقتصادی تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی و روانی بر سایر بخش‌های اقتصادی می‌گذارد. به طور مثال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب افزایش نرخ اجاره بهاء شد و متاسفانه هیچ پیش‌بینی برای مهار یا جلوگیری از این افزایش نشد.

اجاره آپارتمان——–خرید خانه در تهران——–خرید ویلا در شمال———-قیمت خانه

وی گفت: اگر در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی به این مسئله بسیار مهم توجه شود به طوری که با پیش‌بینی آثار مستقیم و اثرات موجی و روانی تصمیمات، سیمولیشن (شبیه‌سازی) داشته باشیم با مشاوره‌ها و اطلاع‌رسانی به موقع به بازار مانع از شکل‌گیری موج جدید افزایش قیمت‌ها به ویژه در حوزه اجاره بهاء خواهیم شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ابراز تاسف کرد: سناریوها و شبیه‌سازی‌های مصوبات مجلس و آیین‌نامه‌های دولت با کاستی‌ها و نقایص عدیده‌ای روبروست همین مسئله مانع از پیش‌بینی آثار تصمیمات در حلقه‌های زنجیره اقتصادی و به تبع آن شکل‌گیری هرج و مرج و نابسامانی در بخش‌های موثر اقتصاد به ویژه در حوزه تولید و مسکن شده است.

حسین‌زاده هدایت مدیریت نشده منابع مالی به حوزه مسکن و سایر حوزه‌های مولد اقتصادی را مورد انتقاد قرار داد و افزود: کارفرمایان و تولیدکنندگان در بخش‌های مولد اقتصادی از نظر امنیت سرمایه‌گذاری و بازگشت اصل و سود سرمایه احساس امنیت خاطر ندارند به همین دلیل شاهدیم تصمیم‌گیری‌های مجلس و دولت در حوزه تولید تحرک لازم در بخش تولید و مسکن به وجود نیاورده است. همین عامل موجب فرار بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی شده است. وقتی مردم محاسبه هزینه فایده می‌کنند متوجه سودده نبودن و پر دردسر بودن بخش تولید می‌شوند و از این بخش فراری می‌شوند.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تضاد در کلام و رفتار مسئولان را در سرعت فرار مردم از بخش تولید حائز اهمیت دانست و افزود: این روزها بازار صحبت از مضرات اقتصاد نفتی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و لزوم توجه به آن، داغ داغ است اما در حوزه تولید سرمایه‌گذاری‌های کلان نمی‌کنیم چون مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس به سرمایه‌های مردم جهت نمی‌دهند. بطور مثال با همه سرمایه‌گذاری‌های اجرایی، قانونی و مالی انجام شده در صنعت خودرو به دلیل فقدان مزیت نسبی در این صنعت عایدی اقتصادی کشور هیچ تناسبی با حجم سرمایه‌گذاری‌های فوق‌الذکر ندارد اما سوال اینجاست که چرا در بخش‌ها، حوزه‌ها و صنایعی مثل فرش، پسته، کاشی، سرامیک، موزاییک و نساجی که مزیت اقتصادی بالایی داریم نه تنها هیچ کاری نکرده‌ایم بلکه آنها را به حال خود رها کرده‌ایم؟!

به اعتقاد وی، علاوه بر سنخیت نداشتن برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها با سیاست‌های کلی نظام، «حمایت‌های واقعی و جدی» از بخش‌های مولد اقتصادی نمی‌شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: دلیل رونق بخش‌های خدماتی و واسطه‌ای اقتصاد نیز همین مسئله است به بیان روشن‌تر به دلیل فقدان نگاه مسنجم، جامع و واقعی در قوای سه‌گانه برای حمایت از تولید و تولیدکننده و به دنبال آن نداشتن سیاست‌ها و راهبردهای مورد نیاز در این حوزه نتوانسته‌ایم آن طور که باید و شاید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی را به سرمایه‌گذار در بخش‌های مولد اقتصادی از جمله تولید، کشاورزی، صنعت و مسکن ترغیب کنیم.

حسین‌زاده شکل‌گیری فرهنگ و عزم ملی در دولت، مجلس و قوه قضاییه در راستای سیاست‌های کلی نظام را در احیای تولید ملی و هدایت سرمایه‌گذاران به بخش‌های مولد اقتصادی بسیار حائز اهمیت دانست.

نوشته هیچ پیش‌بینی برای جلوگیری از افزایش اجاره بهاء نکردیم! اولین بار در وبلاگ ملک بان 24 پدیدار شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر